torstai 28. huhtikuuta 2016

Asiaa aspergerista

En ole täällä blogissa tainnut mainita aspergerista kertaakaan. Tai ei mulla ole ''puhdasta'' aspergerdiagnoosia, mutta erittäin vahvoja piirteitä kuitenkin. Psykologi sanoi, että olisin saanut diagnoosin, jos minulla olisi pakkomielle johonkin. Mitään merkittävää pakkomiellettä en tosiaan ainakaan usko, että minulla on, eli papereissa lukee vain aspergerin piirteitä.

Vaikka puhdasta diagnoosia aspergeristä en omistakkaan, kärsin silti monista samoista vaikeuksista kuin diagnoosin saaneet. En aina ymmärrä ihmisten ilmeitä ja eleitä tai tuntemuksia. Minun on vaikea saada kavereita ja riitaannun helposti. En jaksa kaikkia ongelmia luetella tähän.

Olin kuulemma jo pienenä lapsena erilaisempi kuin muut,  joten aspergerin piirteiden löytyminen ei ollut yllätys. Masennukseni ja syömishäiriöni saattaa liityä piirteisiin jollakin lailla. Ne on keskenään tavallaan umpisolmussa, jota muut koittaa avata. Mutta se aspergerista.

Syömiset on mennyt miten sattuu. Oon ahminut ja paino vaan nousee. En kehtaa edes kertoa kuinka paljon, mutta voin paljastaa sen verran, että olen lihonnut täällä kuntoutumisyksikössä melkein 7 kiloa! Kerroin oksenteluista A;lle. Se ei suuttunut, vaikka luulin. Hyvä niin.

Huomenna meen  taas lomille kotiin. Vähän pelottaa miten menee. Koitan silti kärsiä loman läpi. Toivottavasti keksin jotain kivaa tekemistä.

Ens viikon tiistaina on taas hoitokokous. Toivottavasti siellä keksittäisiin jokin ratkaisu tähän painonnousuun. Mä en kestä jos jatkan lihoomista.

3 kommenttia:

  1. Moikka.

    Täällä yksi 19-v asperger. Sain diagnoosin kun olin 12- vuotias.Jos kiinnostaa niin tässä mun blogi jossa voit lukea mun arjesta jossa asperger on myös läsnä :)

    On harmi ettei kaikki saa diagnoosia, koska se usein helpottaa oikeanlaisen hoidon saamista.

    www.sotkujonkasiivosin.blogspot.fi

    VastaaPoista
  2. Mulla on myös vähän sekalaisesti laitettu AS-diagnoosi, mutta miun kohalla on kyseinen syndrooma tosi selvä ja suvussakin esiintyy AS-diagnoosin saaneita.

    Nykyisinhän puhutaan vaan autismin kirjon häiriöstä ja mun F84.5 osu just siihen aikaan kun tää poistu tautiluokituksesta.
    Mut mielenkiintosta lukea toisen kokemuksesta! Pakkomielle johonkin on kyl aika keskeinen osa Aspergeria, mut voi vahvojakin piirteitä olla ilman sitä. Mulla esiinty jo lapsena tosi vahvoja fiksautumisia tiettyyn asiaan (jossain vaiheessa olin kiinnostunut vain tulivuorista ja piirsin vain tulivuoria) ja pakkomielteet on jatkunu tähän päivään asti, nykyisenä pakkomielteenä ruoka ja terveys...

    VastaaPoista
  3. Mulla lukee jotain aspergerista kanssa. Mutta ehkä ennemmin Mutismia mielestäni. Ja nyt viimeksi oli AUTISMI!

    elamahiljaisuudessa.blogspot.fi

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi.