lauantai 21. lokakuuta 2017

#metoo ja pala mun tarinaa

Mä oon seurannut #metoo -kampanjaa eri someissa ja ehdin jo ajattelemaan, että onneks mua ei oo ikinä seksuaalisesti hyväksikäytetty. Sitten muistini syövereistä pulpahteli iloisesti eräs kiva tapahtuma. Kirosin. En olisi halunnut muistaa.

Mä olin ala-asteella se luokan "hikke", jolla oli aina nenä kiinni kirjassa, kokeista tuli kymppejä ja oli opettajan lellikki. Olin myös se nolo lapsi, jolla ei ikinä ollut muotivaatteita, hittileluja, uutta reppua tai svea-pipoa. En ollut todellakaan poikien suosiossa. Päinvastoin. Mä olin se viimeinen vaihtoehto niille.

Se oli kolmatta tai neljättä luokkaa silloin kun kävi ilmi, että yksi poika oli ihastunut muhun. Mä en ollut kiinnostunut ja tein sen myös selväksi. Muuten tää ei olis iso juttu, mutta sitä poikaa kiusattiin siitä, että se oli mennyt ihastumaan muhun. Kaikki kiusas sitä, koska ei ollut sopivaa ihastua luokan rumimpana ja ällöttävimpänä pidettyyn tyttöön. On sanomattakin selvää, että mun jo olemassa oleva itseinho vaan kasvoi. Jos kaikki pojat piti mua inhottavana, ni pakko sen oli kai olla totta, vai?

Pahimmat jutut tapahtui ala-asteen lopussa. Muut pojat yllytti tätä muhun ihastunutta poikaa koskettelemaan mua. Mä koitin olla varuillani ja pysyä kaukana. Mä en halunnut, että muhun kosketaan. Lopulta yhtenä välitunnilla mä istuin tangoilla ja tää poika tuli mua takaapäin ja läpsäsi nopeesti mun takapuolta. Muut pojat hurras tälle teolle ja kyseinen läpsäyttelijä tuuletti. Mä halusin vajota maan alle. Kun me tultiin välitunnilta sisään, tää poika koitti vielä koskea mun rintoihin. Mä pistin vastaan tottakai ja siitä tuli pienoinen painiminen. Muut pojat kannusti tätä ahdistelijaa, mutta kukaan ei puolustanut tai auttanut mua. Jälkeenpäin sain tietää, että ahdistelija oli saanut kymmenen jääkiekkokorttia muilta pojilta palkinnoksi saavutuksestaan. Kyseessä oli ilmeisesti jonkinlainen veto. "Kosket tota ällötystä sopimattomaan paikkaan, ni saat palkinnon." Mua itketti, mä muistan. Mä olin jopa niin kamala, että pojille piti maksaa ennen kuin ne uskalsi koskea muhun. En mä sitä kosketusta kaivannut, varsinkaan sopimattomille alueille, mutta mä olisin halunnut olla jokin muu kuin se ällötys. Mä olisin halunnut olla kuin mun luokan muut tytöt. Mä olisin halunnut olla ihan tavallinen.

 Yläasteella kattelin vierestä, kun pojat oli ihastuneita mun kavereihin. Kukaan ei ollut ihastunut muhun. Mulla oli vieläkin ala-asteelta jäänyt leima. Kukaan tuskin edes laski katsettaan mua kohti. Mun oli turha haaveilla mistään poikaystävästä. Mun kaverit sai osakseen ihailua ja kehuja. Ne oli myös sosiaalisia ja sai yläasteen aikana uusia kavereita. Mä olin erittäin epäsosiaalinen ja olin aikalailla ulkopuolinen myös mun silloisessa kaveriporukassa. Yläaste oli erittäin haastava mulle. Peruskoulun lopussa mä olin lähtenyt pois mun sen ajan kaveriporukasta ja mulla oli tasan nolla kaveria. Olin myös joutunut puolipakotetusti hoitoon mun syömishäiriöstä ja mielenterveys ei ollut kovin hyvä. Näin jälkeenpäin ajatellen yläaste tais olla hirveintä aikaa mun elämässäni.

Mä alotin lukion sillä nollalla kaverilla. Mä istuin hiljaa käytävällä välitunneilla. Kaikilla oli omat porukkansa. Mä olin kateellinen niille ja niitten sosiaalisille suhteille. Tässä vaiheessa porukka alkoi myös seurustelemaan ja mä olin erittäin yksin. Ketään ei kiinnostanut se nurkkapulpetissa istuva hiljanen tyttö. Mä kestin lukioa kuukauden, kunnes jouduin osastolle. Sen jälkeen en oo päivälukioon palannut.

Tää blogi alkaa mun silloisen osastojakson lopusta eli ahkerimmat lukijat on lukenut mun blogia sieltä asti ja tietää mun tarinaani siitä lähtien. Sen takia en tähän sitä laita.

Mun pointtina oli kertoa miten mua on seksuaalisesti ahdisteltu ja miten se on vaikuttanut muhun. Vähän asia lähti harhailemaan. Ihan sama silti. Jäljet se on jättänyt. Joskus toivon, että mun ala-asteen luokkalaiset pojat sais tietää, että minkälaisen jäljen ne on jättänyt. Vedonlyönti, ahdistelu, huuteleminen, jne... En sano, että he ovat ainoita syyllisiä mun tuskaani, mutta osasyyllisiä ovat kylläkin. Mun tuskani on aiheuttaneet monet ja monet ihmiset. Mukaanlukien  minä itse.

Mun aivot harhailee tosi paljon ja tää teksti on sen mukanen. Mulla on ollut vähän hankalaa viime ajat. Oon miettinyt jopa osastolle menoa, mutta mun terapeutti vähän niinkun lyttäs sen idean ni en oikeen tiedä. Plus mun tarvis saada kakkosjakso koulusta ekaksi taputeltua ennen mitään osastoja. Ja millä ihmeellä maksaisin osastojakson?

Ps. Huomenna tulee tasan viis vuotta siitä, kun ekan kerran koitin tappaa itteni. Sekin kauhistuttaa mua. Ja kuusi yötä, ni oon täysikänen. Jippii...

3 kommenttia:

  1. Moi! Sen mä vaan näin aamutuimaan haluan sanoo ettet oo yksin ton ala-asteaikaisten tapahtumien kaa.. Samaa se oli mulla.
    Ja muista että Sä ET oo ällötys etkä ruma! Mun mielestä sä oot tosi Kaunis!
    Musta jopa kauniimpi noin ilman meikkii. Älä vaan nyt tuu inttämään mikä ällötys oot koska mä intän sun kauneudesta takas niin kauan ku pystyt ottaa palautteen vastaan :D.
    Toi seksuaalinen hyväkskäyttö kyllä rikkoo ihmisen sisintä ja aina se jättää jäljet. Jotkut on asiassa vahvempia eikä ne anna tapahtumien vaikuttaa seurustelusuhteisiin. Toivottavasti et sinäkään ja löydät tai olet löytänyt tasapainoisen seurustelukumppanin joka ei painosta mihinkään mitä et vielä itse haluu.

    Anteeks vähän sekavaa.. ei aivot näin aamutuimaan oo hereillä tarpeeks :))
    Halusin vaan että tiedät että on meitäkin joiden mielestä olet hyvin kaunis ja tunnut mukavalta ihmiseltä <3

    VastaaPoista
  2. Sä oot just ihana sellasseen ko sä oot! 💕❤

    VastaaPoista
  3. Mä olin myös henkilö, jota koulussa inhottiin. "Kukaan" ei halunnut minua lähelleenkään. Kerran eräs poika raivostui valtavasti, kun vaihdettiin istumajärjestystä ja minut satuttiin laittamaan hänen viereensä. Hän karjaisi täysillä; "Minähän en tuon lehmän vieressä istu!" ja juoksi itkien pois luokasta. Vaihdoin koulua vain parisen viikkoa tapauksen jälkeen ja voi miten tämä kyseinen poika ja moni muukin luokkalaisemme hurrasivat ja tuulettivat kun minä lähdin pois häiritsemästä kaikkia. Koulun dicoissa kukaan ei koskaan halunnut tanssia minun kanssani hitaita. En tosin itsekään halunnut, koska kammosin läheisyyttä. Kaverini kuitenkin yritti saada jotakuta tanssimaan kanssani. Vaikka olin iloinen siitä, ettei kukaan suostunut, tuntui silti pahalta, kun kaikki sanoivat "Hyi, en ikinä tanssi niin oksettavan ihmisen kanssa!" Vielä yli kymmenen vuoden jälkeenkin tekee välillä tosi pahaa muistaa nämä asiat. Tiedän, että kiusaajani olivat lapsia ja nuoria, mutta silti tuntuu varsin ikävältä, kun minun käsketään ymmärtää, että he olivat lapsia, eivätkä siis tajunneet, että heidän toimintansa voisi satuttaa minua.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi.