perjantai 12. toukokuuta 2017

En oo tarpeeks sairas saadakseni apua

Kävin aamulla päivystyksessä. Mä en ollut pitänyt mitään sisällä kahteen vuorokauteen ja en pystynyt syömään ilman apua. Laitos on ollut avun kannalta täysin hyödytön, joten lähdettiin päivystykseen etsimään apua. Mä lähdin sinne ihan omasta tahdostani, koska siinä kohtaa uskoin vielä ihmeisiin.

Päivystyksessä otettiin pikaverikoe ja psykiatrinen sairaanhoitaja haastatteli mua. Mulle tarjottiin kahta vaihtoehtoa. Joko meen takasin laitokseen ja alan syömään, vaikka en saa kunnon apua sieltä, tai meen osastolle vapaaehtosesti. Pakkohoidon kriteerit ei täyttynyt ja veriarvot oli liian terveet sairaalahoitoon. Valitsin laitoksen, koska en kestä osaston kidutusta.

Nyt oon sitten laitoksella syönyt ja kärsinyt yksin kaikki ahdistukset. Ekan ruokailun jälkeen vaan itkin ja kaikki valitti ja huomautteli, että kuinka kuulun osastolle. Oon siitä lähtien pitänyt turpani kiinni. Ei noilla edes olis aikaa jutella, vaikka haluaisinkin puhua. Niillä ei oo aikaa yhtään mihinkään. Tänäänkin piti leipoa sämpylöitä, mutta sitä vaan lykättiin myöhemmäksi ja myöhemmäksi kiireen takia, kunnes kyrpiinnyin liikaa ja sanoin, ettei todellakaan huvita leipoa yhtään mitään sellaisen ohjaajan kanssa joka kyllä lupailee, että tekee vaan yhden jutun, mutta tekeekin niitä juttuja miljoonan.

En ymmärrä ohjaajia. Söin iltapalan, mutta ohjaaja sanoi, että saan mennä yksin huoneeseen. Mehän vähänniinkuin sovittiin, että oon tunnin valvonnan alla. Niin paljon ne muistaa ja niitä kiinnostaa. Vois vaan oksentaa iltapalan, koska vituttaa liikaa.

Mua päivä päivältä kyrpiinnyttää enemmän tää laitoksen toiminta. Koko ajan vaan valitusta, lupauksien rikkomista, kiirettä ja epäoikeudenmukaisuutta. Tekis mieli lähteä täältä pois. En kylläkään tiedä minne menisin. Myrskykin on ollut viime aikoina välillä tosi ilkeä ja sitten se saattaa olla taas tosi ystävällinen. En tajua sitä. Ja se ei tajua mua. Meillä tökkii nyt ja pahasti. Tuntuu, että ainoa ihminen mun puolellani on mun terapeutti.

Mä tiedän jo nyt, että koska alotin syömisen, niin alkaa ahmimisetkin. Koko ajan tekee mieli ahmia. Sen takia en olisi halunnut aloittaa syömistä. Tiedän, että mun kontrolli lähtee käsistä. Se on vaan ajan kysymys, että koska.

Mä oon niin hukassa. Ja yksin. Mä haluan Myrskyn kanssa välit taas kuntoon. Se saattais auttaa yksinäisyyteen. Hukassa oon luultavasti silti. Mä en edes tiedä, että mitä haluun...

5 kommenttia:

  1. Musta tuntuu, et tarviit koko ajan jotain draamaa sun "paranemisessa"? Kaipaat lisää sellaisia toimia mitä osastohoito pystyy vaan antamaan esim. tää vahtiminen ruokailujen jälkeen. Et kuulu avohoitoon jos sua on pakko vahtia, ettet tee mitään typerää esim. oksenna, viiltele tms. Ja koet ettet oo riittävän sairas hoitoa saadaksesi, taidat oikeasti tarkoittaa _pakko_hoitoa saadaksesi? Osastolla olo on varmasti kidutusta mut siellä ei tarvii itse yrittää niin kovasti, eikä ole niinkään paljon itse vastuussa omasta voinnista/teoista/paranemisesta/sairaudesta, joten sen takia tunnet nyt ärtymystä kun et "joutunutkaan" osastolle ja haluat näyttää nyt ohjaajille ja lääkärille että oot tarpeeks sairas (osastokuntoinen) ja saadakses hoitoa (+pakkohoitolähetteen). Joten vaikka osasto on kidutusta niin tarviit sitä, koska et pysty luopumaan heidän metodeistaan. Laitos on kuitenkin laitos. Kun joskus ei vaan kannata odottaa m1 lähetettä vaan päästäksesi osastolle, missä sua voidaan hoitaa niin kuin todellisuudessa jopa haluaisit. Mut jos menet vapaaehtoisena et ole tarpeeksi sairas niinkö? Jollain sairaalla tavalla taidat kaivata osastoa ja sen metodeja vaikka muistat sen ajan kuitenkin aina olleen kidutusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä. En. Halua. Osastolle. Mikä vaan muu paikka olis kelvannut, mutta niihin en ollut tarpeeksi sairas

      Poista
  2. Sehän on hieno asia ettet ole tarpeeksi sairas. Koska siitä tietää että toivoa on vielä. Lastensuojelu laitos ei voi tarjota sinulle vahdintaa ruuan jälkeen koska ovat ohjaajia eivät sairaanhoitajia. Miksi et pyydä että sinut siirrettäisiin erikoislaitokseen joka on laitos mutta siellä on myös psykiatrista hoitoa. Tai miksi et pyydä lähetettä päiväosastolle?

    VastaaPoista
  3. Sulle annettiin mahdollisuus mennä osastolle - kieltäydyt ja valitsit palata tuonne. Mä en ihan ymmärrä, mikä on ongelmana? Oliko niin että täytät loppuvuodesta 18? Ymmärrätkö että sen jälkeen sia ei kuljeteta paikasta toiseen vaan on mentävä itse, on otettava itse vastuu asioista. Jos tarvitsee vahvempaa tukea, otettava sitä vastaan. Ilmeisesti olet itsenäistävässä yksikössä, ITSENÄISTÄVÄssä. Siellä ei ole aikuisia jokaiselle; edelleen, siellä on varmasti muitakin nuoria, et vain sinä. Sanot ettei tuo ole hyvä, osasto ei ole hyvä, mikä on hyvä? Sinne kuntoutusosastolle et pääse takaisin, se ovi on nyt kiinni. Onko loppu viimein niin, ettei mikään ole hyvä? "Ahmin, koska ihan sama, ketään ei kiinnosta" Kenen elämää sä elät? Kenen kroppa ja mieli kärsivät?

    Anteeksi suorat sanat, mutta jotenkin näyttää, ulkoistat ongelmat ja elät jotenkin "voi minua-mentaliteetilla" ja annat vain mennä. Jos haluat jotain muuta, on aika tutkia myös omaa toimintaa ja herätä huomaamaan, että kyse on sinusta, sinun elämästä ja sinun valinnoista. Sinä olet oman elämäsi päähenkilö!

    VastaaPoista
  4. Siis mä todellakin tiedän mitä käyt läpi!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi.