sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Miksi haluan olla vegaani?

Kaikille tietämättömille pieni kertaus. En ole saanut vielä lupaa olla vegaani, koska sossu, lääkärit ja ravitsemusterapeutti pistää vastaan. Ne vetoaa syömishäiriöön ja kuinka se muka voimistaa sitä. Joo ehkä jossain muissa tapauksissa. Mä en halua olla vegaani, että laihtuisin. Mä en edes usko, että vegaanit yleisesti laihtuis. Oon kattellut niin paljon facebookin Sipsikaljavegaanit-ryhmän kuvia, että en todellakaan yhdistä vegaanisuutta laihtumiseen. Valitettavasti moni (lääkäri/sossu/ravitsemusterapeutti) yhdistää asian niin. Kuitenkin sitten kun täytän 18, viimeistään silloin ryhdyn vegaaniksi. Tässä syyt:

1. Vegaaniruokavalio on terveydelle hyväksi. En väitä, että vegaaniruokavalio olisi kaikille ideaalinen ruokavalio. Uskon silti, että monelle se on. Ja uskon, että mulle se on vaan mun kroppani hyväksi.

2. Mielestäni on väärin tappaa eläimiä ruuan takia. Mun mielestä jokaisella olennolla on oikeus elää. Myös niillä pihviaineksilla. Plus eläimet on söpöjä elävinä.

3. Vegaanisuus on ekologista. Tähän mä suosittelen kattomaan netflixistä Cowspiracy-dokumentin. En selitä sen enempää tästä asiasta.

4.Vegaanisuus on mun mielestä hyödyllisin asia jota ihminen voi mun mielestä tehdä. Jokainen vegaaniruoka-annos edistää ihmisen ja luonnon hyvinvointia. Mulla on parempi omatunto, jos oon syönyt kasvisruokaa eläintuotteiden sijasta.

Ja sanon heti anonyymeille, että a)kyllä saan tarpeeksi proteiinia, b)tiedän, että vegaanisuus ei koske pelkästään ruokavaliota. Säästän sen aiheen toiseen postaukseen.

Ens kuun alussa mulla on hoitokokous, jossa aion taas kysyä lupaa vegaanisuuteen. Jos mä nyt saisin olla vegaani...

3 kommenttia:

  1. Tsemppii. Sit voidaa yhes kokkail kaikkee vegaanista :D

    VastaaPoista
  2. Voisit ehkä just korostaa tota et se sulla nimenomaan aiheuttais parempaa omaatuntoa syödessä..? Tiedät tekeväs luonnolle hyvää ja ravitsevas kroppaas hyvällä terveellisellä ruualla :) ei sillä, vegaaninahan voisi syödä vaikka pelkkää margariinia ja juoda viinaa, eikä se nyt tietty ois terveellistä. Mut tajunnet mitä haen takaa :D Mulla ainakin aikanaan auttoi sh-oireisiin kun pystyi ulkoistamaan sen ruuan ittestään. Näkee sen enemmän hyvälaatusena polttoaineena keholle ja ekotekona luonnolle ja eläimille. Mut pidä kans sit huoli ettet lähde rajoittamaan ruokavaliotas tai temppuilemaan jollain äärivegeruokavaliolla (tyyliin raaka/pelkkää hedelmää tms). Ehkä auttais jos tuut niitä sossuja puoltiehen vastaan? Tyyliin pitäisit ruokapvkirjaa ja tapaisit jotain ratea pari kertaa. Koostaisitte yhdessä sulle tasapainoisen ruokavalion :) voit kans mainita sen et nykyään valtion virallisissakin ravitsemussuosituksissa on todettu tasapainoisesti koostetun vegaaniruokavalion sopivan kaikkiin mahdollisiin elämäntilanteisiin vauvasta vaariin. Toivottavasti nappais!

    Tässä vielä pari linkkiä mitä voit heille näyttää:
    http://vegaaniliitto.fi/www/fi - erityisesti http://vegaaniliitto.fi/www/fi/tietoa/ruokavalion-koostaminen

    Sit myös http://www.vegaaniravitsemus.fi/

    VastaaPoista
  3. Full support! Ihanaa kun kirjotit tästä <3

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi.